W zamówionych przez Koleje Mazowieckie 50 EZT Flirt 3 (ER160) zostanie zastosowana aparatura niskich napięć (NN) dostarczona przez ABB. Jak podkreśla producent, są to urządzenia sprawdzone w warunkach ekstremalnych. Co ważne zwłaszcza w dzisiejszych czasach – zostały wyprodukowane w UE, choć niestety nie w Polsce.
Przedstawiciele ABB porównują rolę aparatury NN do układu krwionośnego. – Aparatura kontrolno-sterownicza i zabezpieczająca, za którą kryją się setki styczników, przekaźników, wyłączników i styków pomocniczych, to kluczowe urządzenia niskich napięć, stanowiące elektryczny „krwiobieg” na pokładzie pociągu. Bez nich takie elementy pojazdu, jak oświetlenie, klimatyzacja czy drzwi, nie działałyby prawidłowo – wyjaśniają obrazowo. Dzięki tym urządzeniom sygnał podawany np. na pulpicie maszynisty dociera do urządzenia wykonawczego, którym może być np. ciąg oświetleniowy czy napęd drzwi. Jednocześnie aparatura zabezpieczająca chroni obwody elektryczne na pokładzie pociągu przed przeciążeniem lub zwarciem.
Producent zachwala swoje wyroby jako niezawodne, wydajne energetycznie i odporne na skrajnie niskie temperatury (do -40 stopni Celsjusza). – Będą to te same urządzenia, które sprawdzają się w pociągach podmiejskich i dalekobieżnych, operujących we Francji, Hiszpanii czy Niemczech – i które wykazują się m. in. obniżonym poborem mocy, głównie dzięki specjalnej konstrukcji cewek w stycznikach, sterujących przepływem prądu. Przekłada się to na mniejsze zużycie energii – podkreśla. Aparatura ma być odporna także na gwałtowne zmiany temperatury, wysoką wilgotność i wstrząsy.
– Stadler Polska stawia na sprawdzone rozwiązania, które z powodzeniem działają w kilkudziesięciu krajach świata, zarówno w klimacie pustynnym, jak i w trudnych warunkach górskich. To aparatura dostosowana nawet do wyśrubowanych parametrów kolei dużych prędkości. Cieszymy się, że znajduje swoje miejsce w pociągach produkowanych w Polsce – komentuje Robert Stelmaszuk z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce.
Sama aparatura – jak mówi „Rynkowi Kolejowemu” przedstawiciel ABB – jest jednak „produkowana w UE, ale nie w Polsce”. W jej wytwarzaniu nie bierze zatem udziału
zakład ABB w Aleksandrowie Łódzkim, w którego palecie produkcyjnej również znajdują się urządzenia NN. W zakładzie tym są natomiast produkowane napędy Bordline na potrzeby tych samych EZT.
Styczniki oraz przekaźniki, o których mowa, zostaną zainstalowane w
50 elektrycznych zespołach trakcyjnych Flirt 3 (ER160), które dostarczy Kolejom Mazowieckim Stadler Polska. – W 2024 r. ABB dostarczyła aparaturę kontrolno-sterowniczą i zabezpieczającą na potrzeby 10 pociągów FLIRT, produkowanych w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. W tym roku aparatura trafi na pokład kolejnych 30 pociągów. Ostatnie dostawy zostaną realizowane w 2026 roku – uszczegóławia firma.